Tips fra bagerkrisemøde

Skab ekstra trafik til din butik

Få initiativer til at fastholde og skabe ekstra trafik til din butik. Brug af de sociale medier til at fortælle om dit håndværk, kvalitet etc. Vis det fx med en lille video fra nattens produktion af brød og kager.

Initiativer for at fastholde og skabe ekstra trafik til din butik

  • Hold fast i og vær stolt af den gode kvalitet – fremhæv den. Det er vores eksistensberettigelse på den lange bane
  • Sælg dig ud af krisen, lav det rigtige til den rigtige pris, så kurv-størrelse bliver større
  • Loyalitetsrabat (stempelkort eller bon-kringle). Husk også stempelkort med produkter, som appellerer til de unge
  • Indfør faste, lave priser på udvalgte produkter, som kan trække flere kunder til butikken. Og synliggør de gode tilbud. Fx dagens brød, et billigt rugbrød eller sampak
  • Flerkøbsrabat i stedet for at sætte priserne op, det kan øge salget
  • Pas på med at lave din butik til “leverpostejsbutik” (kedelig butik), der skal ske noget og være forskellige tilbud hen over ugen
  • Gode erfaringer med at sælge daggammelt skåret rugbrød til nedsat pris. Tænk dig om hvor mange der lægges ud i butikken. Det kan bruges til at tiltrække kunder, som normalt ikke kommer hos os
  • Brug de sociale medier aktivt til at fortælle om dit håndværk, kvalitet osv. (Facebook, Instagram m.m.) Vis det fx med en lille video fra nattens produktion af brød og kager
  • Vi skal være langt mere kendt hos fremtidens forbrugere (TikTok, Instagram, Snapchat). Facebook er for ’de gamle’
  • Brug ”ja-tak” tilbud på Facebook og Snapchat
  • Inviter nye kundegrupper ind i bageriet fx børnehaver, som kan komme og bage
  • Overvej at få andre til at hjælpe med markedsføring på sociale medier (fx facebook) – ellers bliver det bare ikke til noget i en travl hverdag
  • Der er gode erfaringer med at være åben og ærlig over for lokalsamfundet med hensyn til, at bageren har det svært
  • Stil op i den lokale presse og fortæl, at det er svære tider, og det gør en forskel, når de lokale går ind og handler hos bageren
  • Spred budskabet “Støt lokalt” som mange markedsførte under Corona
  • Husk at rose de lokale kunder, som støtter op om bageren i lokalområdet